سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
شیمی آنلاین
به کانال تلگرام ما به پیوندید : موضوعات جالب شیمی https://telegram.me/shimionline
درباره وبلاگ


به کانال تلگرام ما به پیوندید : موضوعات جالب شیمی https://telegram.me/shimionline
لوگو
به کانال تلگرام ما به پیوندید : موضوعات جالب شیمی

https://telegram.me/shimionline
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 20
  • بازدید دیروز: 64
  • کل بازدیدها: 312384

آشنایی با اجزاء دستگاه اسپکتروفتومتر ماورای بنفش – مرئی

اطلاعات اولیه
یک دستگاه اسپکتروفتومتر ماورای بنفش – مرئی شامل یک منبع نوری ، یک تکفام‌ساز و یک آشکار کننده است.
منبع نوری
منبع نوری ، عموما یک لامپ دیوتریم است که در ناحیه ماورای بنفش از طیف الکترومغناطیسی تابش می‌کند. منبع نوری دوم یعنی لامپ تنگستن ، برای طولهای موجهای ناحیه مرئی از طیف الکترومغناطیسی بکار می‌رود.
تکفام‌ساز
تکفام‌ساز یک شبکه پراش است و نقش آن ، پخش کردن پرتو نوری به طول موجهای تشکیل شده از آن است. مجموعه ای از روزنه‌ها ، طول موج مورد نظر را بر روی سلول نمونه متمرکز می‌سازند.
آشکار کننده
نوری که از درون سلول نمونه می‌گذرد، به آشکار کننده می‌رسد که آن ، شدت نور عبوری را ثبت می‌کند. آشکار کننده عموما یک لوله تکثیر کننده فوتونی است، ولی در دستگاههای جدید از فتودیودها نیز استفاده می‌شود. در یک دستگاه دو پرتویی ، نور ساطع شده از منبع نوری به دو پرتو تقسیم می‌شود: پرتو نمونه و پرتو شاهد. وقتی نمونه ای در مقابل پرتو شاهد نباشد، نور آشکار شده معادل شدت نور ورودی به نمونه است

سلول نمونه
سلول نمونه باید از ماده ای ساخته شده باشد که نسبت به تابش الکترومغناطیس مورد استفاده در آزمایش ، شفاف باشد. برای طیفهایی که در محدوده مرئی از طیف الکترومغناطیس گرفته می‌شوند، سلولهای مورد استفاده ، از جنس شیشه یا پلاستیک هستند. اما برای طیف گیری در ناحیه ماورای بنفش نمی‌توان از شیشه یا پلاستیک استفاده کرد، زیرا آنها نور ماورای بنفش را جذب می‌کنند. در عوض ، سلولهایی از جنس کوارتز باید استفاده گردند، چرا که کوارتز ، تابش این ناحیه از طیف را جذب نمی‌کند.
محدوده عمل دستگاه شرح داده شده
دستگاهی که شرح آن رفت، فقط برای کار در یک طول موج بسیار مناسب است. اگر طیف جامعی مورد نظر باشد، در آن صورت این نوع دستگاه دارای نواقصی خواهد بود. یک سیستم مکانیکی جهت چرخش تکفام‌ساز و ایجاد روبش تمامی طول موجهای مورد نظر ضروری خواهد بود. این نوع سیستم آهسته عمل می‌کند و بنابراین ، زمان قابل توجهی برای ثبت یک طیف مورد نیاز است.
اسپکتروفتومترهای جدید
تغییر جدید در راستای بهبود کیفیت اسپکتروفتومتری قدیمی ، ابداع اسپکتروفتومترهای ردیف دیودی است. یک ردیف دیود ، شامل مجموعه ای از آشکارسازهای فتودیودی است که در کنار یکدیگر بر روی یک بلور سیلیسیم قرار گرفته‌اند. هر دیود ، جهت ثبت نوار باریکی از طیف طراحی شده است. این دیودها به گونه ای به یکدیگر مرتبط شده‌اند که سرتاسر طیف در یک زمان ثبت می‌گردد.

این نوع آشکار کننده دارای هیچ قسمت متحرکی نبوده ، می‌تواند طیفها را به‌سرعت ثبت کند. علاوه بر این ، خروجی آن به یک کامپیوتر داده شده که قادر است اطلاعات را پردازش کرده و فرمتهای خروجی مفید و متنوعی را فراهم سازد. از آنجا که تعداد فتودیودها محدود هستند، لذا سرعت و محاسن این نوع دستگاه به قیمت کاهش اندک قدرت تفکیک تمام می‌شود. این مزایای زیاد این گونه دستگاه به از دست‌دهی قدرت تفکیک ، سرآمد است.
اصول طیف سنجی را در سایت زیر بخوانید:
http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=%d8%b7%db%8c%d9%81+%d8%b3%d9%86%d8%ac%db%8c+%d9%85%d8%a7%d9%88%d8%b1%d8%a7%db%8c+%d8%a8%d9%86%d9%81%d8%b4&PHPSESSID=31c7c76dd1091505fb5436e9a749c509&SSOReturnPage=Check&Rand=0



البته استفاده از روش طیف سنجی ماورای بنفش – مرئی در صورتی مفید است که گونه ی مورد نظز رنگی باشد





موضوع مطلب : دستگاه اسپکتروفتومتر ماورای بنفش – مرئی, منبع نوری, تکفام ساز, آشکار کننده, سلول نمونه, اسپکتروفتومترهای جدید, طیف سنجی

       نظر
پنج شنبه 88 شهریور 5 :: 9:35 عصر
شیمیدان