سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
شیمی آنلاین
به کانال تلگرام ما به پیوندید : موضوعات جالب شیمی https://telegram.me/shimionline
درباره وبلاگ


به کانال تلگرام ما به پیوندید : موضوعات جالب شیمی https://telegram.me/shimionline
لوگو
به کانال تلگرام ما به پیوندید : موضوعات جالب شیمی

https://telegram.me/shimionline
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 25
  • بازدید دیروز: 64
  • کل بازدیدها: 312389

رشته پتروشیمی:
چنانچه به رشته پتروشیمی علاقه دارید، باید سعی در قوی نمودن پایه دروسی چون ریاضی و فیزیک نیز باشید ، زیرا رشته پتروشیمی یکی از زیرشاخه‌های مهندسی شیمی می‌باشد و برای قبول شدن در این رشته مانند مهندسی‌های دیگر باید درصد دروس تخصصی را بالا بزنید. در دانشگاه نیز واحدهای رشته مهندسی شیمی، بیشتر به ترمودینامیک مربوط می‌شود که تلفیقی از فیزیک و شیمی و ریاضیات است و هم دروس ریاضی زیادی را شامل می‌شود. برخلاف نام رشته، واحدهای درس شیمی زیاد در مهندسی شیمی وجود ندارد. این واحدها شامل شیمی عمومی 1 و 2 و شیمی فیزیک و شیمی تجزیه می‌باشد. پس برای خواندن این رشته بایستی به تمام دروس تخصصی توجه نمود.
اگر صرفا" به رشته شیمی علاقه دارید، باید یکی از رشته‌های شیمی محض یا شیمی کاربردی را برای ادامه تحصیل برگزینید.

رشته شیمی یکی از رشته های علوم پایه می باشد که بخصوص در کشورهای پیشرفته به ان اهمیت بسیار زیادی می دهند و حتی مهمتر از رشته های فنی تلقی می شود. زیرا صنعت و دانش هر کشور در مرحله اول مدیون علوم پایه می باشد.
برای قبولی در این رشته، بخصوص در دانشگاه های سراسری باید تمام دروس اختصاصی و عمومی را خوب بزنید. البته علاوه بر دروس عمومی شیمی و ریاضی و فیزیک در اولویت هستند.
رشته شیمی در دانشگاه به دو شاخه ی شیمی کاربردی و شیمی محض تقسیم می شود. بیشتر واحدهای شیمی محض و کاربردی مشترک است با این تفاوت که در رشته شیمی کاربردی چند واحد در مورد کاربرد معلومات در صنعت و سپس چند واحد کارآموزی در یک واحد صنعتی وجود دارد که در رشته شیمی محض به جای آن یک سری مطالب تئوری پیچیده مانند شیمی کوانتوم وجود دارد. برای شیمی محض که در همه جا از جمله مراکز آموزشی و نیز مراکز صنعتی کار هست. برای رشته شیمی کاربردی نیز به همین ترتیب جز اینکه بعضی از مراکز صنعتی تنها از رشته شیمی کاربردی پذیرش دارند.
رشته شیمی رشته‌ای است که هر کارخانه یا واحد تولیدی و آزمایشگاههای مختلف حتما" حداقل به یک یا دو شیمیست نیاز دارند و برخی نیز بیشتر، منتهای به نظر من آینده‌ی شغلی هر کس به تلاش خود شخص بستگی دارد. به نظر من رشته شیمی رشته‌ای است که حتما" می‌توانی برای آن کار پیدا کنی. یک شیمیست در صورتیکه ایده و نیز سرمایه داشته باشد، می‌تواند یک تولیدی بزند و علاوه بر درآمد خوب، کارآفرین نیز باشد.
علم شیمی به‌عنوان یکی از علوم پایه زیربنای علوم مختلفی همچون بیولوژی ، بیوتکنولوژی ، پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی و رشته‌های متعدد مهندسی است. علم شیمی اساس کار صنایع شیمیایی را تعریف می کند. صنایع شیمیایی عبارت است از صنایعی که در آنها واکنش شیمیایی انجام می‌گیرد، یعنی اقسام مواد اولیه تبدیل به محصولات جدید می‌گردد که خواص این محصولات تا حدودی با مواد اولیه متفاوت است.با توجه به تعریف فوق ، صنایع شیمی طیف گسترده‌ای از صنایع را در بر می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به صنایع غذایی، داروسازی، پتروشیمی ، الیاف مصنوعی ، بهداشتی و آرایشی و صنایع تولید لوازم خانگی اشاره کرد.

بررسی و مطالعه اجمالی ترکیب ، ساختار و ویژگی‌های ماده و همچنین کنترل آزمایشگاهی فرآیندهای شیمیایی ، مطالب و فعالیتهایی است که در رشته شیمی در سطح کارشناسی ارائه می‌گردد. در سطح کارشناسی ارشد و دکترا نیز دانشجویان در گرایش‌های تخصصی این رشته که عبارتند از : شیمی آلی ، شیمی تجزیه ، شیمی معدنی ، شیمی فیزیک و شیمی کاربردی به صورت عمیقتری با بخشی از علم شیمی آشنا می‌گردند تا در آینده بتوانند مرزهای دانش شیمی را گسترش دهند.
رشته شیمی در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش «محض و کاربردی» می‌باشد. محض و کاربردی عنوان گرایش‌های بعضی از رشته‌های دانشگاهی مثل شیمی و ریاضی است. اما این دو گرایش چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در گرایش محض مبنای کار علم شیمی است و دانشجو درباره چهار گرایش اصلی علم شیمی که عبارتند از : شیمی آلی ، معدنی ، تجزیه و شیمی فیزیک ، دروسی را مطالعه می‌کند. اما در شیمی کاربردی ، دروس پایه شیمی کمتر مطالعه می‌شود و دانشجو یکسری از دروس مربوط به مهندسی شیمی مثل اصول صنایع شیمیایی و تصفیه آب و فاضلاب را می‌گذراند.

فارغ‌التحصیل شیمی محض در شروع یک فعالیت صنعتی نقش دارد، چرا که او راهکارهای تئوریک ساخت یک ماده را ارائه می‌دهد و سپس یک فارغ‌التحصیل شیمی کاربردی و یا مهندس شیمی طراحی نیمه صنعتی ماده مورد نظر را ارائه می‌دهد.

تفاوت این دو گرایش در نحوه نگرش آنها به علم شیمی است، چون شیمی کاربردی نگرشی کاربردی به علم شیمی دارد و می‌خواهد از آموخته‌های شیمی در صنعت استفاده کند و به همین دلیل فارغ‌التصیلان این گرایش با مفاهیمی که در صنایع شیمی مطرح است، آشنایی بیشتری داشته و بهتر جذب بازار کار می‌شوند. اما هدف شیمی محض پرورش دانشجویانی است که کارهای تحقیقاتی انجام بدهند و با تحصیل در دوره فوق‌لیسانس و دکترا به حل مسائل و ناشناخته‌های علمی شیمی بپردازند. از همین‌رو درس‌های نظری گرایش شیمی محض بیشتر از دروس کاربردی آن است.

هرچند که شیمی محض بیشتر به تئوری‌های عمیقتر شیمی می‌پردازد و شیمی کاربردی با ارائه یکسری واحدهای کاربردی ، ارتباط نزدیکتری با صنعت دارد، اما این دو گرایش در سطح لیسانس فرق زیادی با یکدیگر ندارند و اگر کسی مایل باشد از هر دو گرایش اطلاع داشته باشد، می‌تواند در دروس اختیاری ، بعضی از واحدهای اختصاصی گرایش دیگر را انتخاب کند. البته واقعیت این است که فارغ‌التحصیلان شیمی کاربردی راحتتر جذب بازار کار می‌شوند که آن هم بیشتر به خاطر عنوان این گرایش است تا معلومات فارغ‌التحصیلان آن.

درس های این رشته در طول تحصیل:
دروس مشترک بین گرایشهای شیمی :
ریاضی عمومی ، فیزیک پایه، شیمی عمومی، معادلات دیفرانسیل، شیمی آلی، شیمی تجزیه، شیمی تجزیه دستگاهی، شیمی فیزیک، شیمی معدنی، زبان تخصصی شیمی، کاربرد طیف سنجی در شیمی آلی، جداسازی و شناسایی ترکیبات آلی، مبانی کامپیوتر و برنامه نویسی، روش استفاده از متون علمی شیمی.

دروس تخصصی گرایش شیمی محض:
اصول صنایع شیمیایی، شیمی آلی فلزی، مبانی شیمی کوانتومی، کارگاه یا شیشه گری، گرافیک و نقشه خوانی، شیمی فیزیک آلی، طیف سنج مولکولی.

دروس تخصصی گرایش شیمی کاربردی:
کارگاه یا شیشه گری، گرافیک و نقشه خوانی، اصول محاسبات شیمی صنعتی، شیمی صنعتی، کارآموزی تابستانی، گزارش نویسی و سمینار، اصول تصفیه آب و پسابهای صنعتی، خوردگی فلزات. (بسیاری از دروس این رشته همراه با آزمایشگاه است.)


به سایت های زیر نیز سری بزنید و بر روی هر آیکون که خواستید کلیک نمایید تا اطلاعات کاملتر را دریافت نمایید.
http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=%d8%b4%db%8c%d9%85%db%8c&SSOReturnPage=Check&Rand=0


http://www.bazyab.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=15615&Itemid=45




موضوع مطلب : پتروشیمی, مهندسی شیمی, شیمی کاربردی, شیمی محض, رشته شیمی

       نظر
پنج شنبه 88 شهریور 5 :: 9:25 عصر
شیمیدان